Grunge är en subgenre till rockmusik och den hade sin absoluta storhetstid under 90-talet med en rad framgångsrika band som anammade dess sound. Grunge räknas som alternativ rock och stilen kommer från Seattle i nordvästra USA. Därför kallas grunge ibland för “Seattlesoundet”. Grungen har dock sina första rötter i punken.

Detta karakteriserar grunge

Vad som karakteriserar grunge är deras lugna och stillsamma låtar. Ofta innehåller låtarna deprimerade texter om olyckliga teman. Refrängerna däremot är mer aggressiva vilket skapar en schysst mix. I en äkta grungelåt har dessutom sångaren en hes röst som gör låten raspig.

Viktiga band för grunge

Det var under 80-talet som de första grungebanden grundades. Redan från början användes distade gitarrer och deprimerade texter och soundet var därför tydligt direkt. Ett av de första banden inom grunge var Soundgarden från Seattle, en grupp som varit viktig för genren.

Totalt finns det fyra band som räknas till de absolut största inom genren. Till dessa hör förutom Soundgarden även Pearl jam, Alice In Chains och Nirvana med Kurt Cobain som frontfigur. Dessa band var alla stora under 90-talet med enorma framgångar innan grungen mer eller mindre försvann igen.

Det största bandet inom grunge var Nirvana. Deras mest populära låt var Smells Like Teen Spirit som än idag spelas på radion. De släppte även låtar såsom Heart-Shaped Box och Come as You Are. Förutom deras sångare Kurt Cobain var även trummisen Dave Grohl mycket viktig för bandet. Bandet anses ha varit viktig för den generation som växte upp under 90-talet. Tyvärr upplöstes bandet i och med att dess sångare avled. Nirvana har sålt över 75 miljoner album världen över.

Alice in Chains har sålt över 17 miljoner album och släppte bland annat låtarna We Did Young och Man in the Box plus sex album innan gruppen upplöstes.

Grungens efterspel

Precis som de deprimerade låtarna i grungen drogs denna genre av deprimerade bandmedlemmar. Därmed var det många grungemedlemmar som gick tragiska öden till mötes.

Själva grungen försvann i slutet av 90-talet och därefter har den aldrig riktigt blivit populär igen. Det finns dock en del band som har anammat grungen men gjort mer kommersiellt gångbara låtar med ett radiovänligt sound. Bland dessa band kan bland annat Stone Temple Pilots och Silverchair nämnas. Deras sound brukar kallas för postgrunge.

Divi