Att musik och mode hänger ihop bör knappast överraska någon. Musikhistoriens äkta ikoniska artister var inte bara duktiga på att göra musik, de (eller människor i deras närhet, stylister etc.) visste hur man skapar en ikonisk look. Associationen mellan musik och mode har mestadels kretsat kring enskilda plagg snarare än klädmärken. Tänk till exempel på Johnny Cash ikoniska svarta kostym, eller Buddy Hollys glasögon. Mig veterligen är det dock inte särskilt många som känner till vilka varumärken de bar. Men det finns klädmärken som verkat i symbios med musikhistorien, vare sig de själva valt att liera sig med särskilda artister, eller om subkulturer plockat upp ett visst märke på egen hand. I det här inlägget tänkte jag att vi skulle kolla på några av de klädmärken du hittar hos johnells.se som har kopplingar till musikhistorien.

Polo Ralph Lauren

Ralph Laurens kläder ger väl idag främst ganska “preppy” associationer. Faktum är dock att märket under några år på 80-talet var väldigt stilbildande inom hiphopen. Hiphopvärlden graviterade mot Ralph Lauren eftersom märket symboliserade lyx och status. Detta har varit ett återkommande tema under de senaste 50 årens musikhistoria. Människor som växer upp fattigt, vilket många på 80-talets hiphopscen gjorde, attraheras av den lyx och flärd som signaleras av klädmärkena som bars av mer välbemedlade människor.

Tommy Hilfiger

Hilfiger var också under några år ett väldigt populärt märke inom hiphopen. Till skillnad från Ralph Lauren var de dock lite snabbare med att kapitalisera på det. Märket inledde snabbt samarbeten med framstående hiphopartister som Aaliyah, Snoop Dogg och TLC. De sistnämnda fick till och med spela huvudrollen i en av klädmärkets reklamkampanjer. Tommy Hilfigers kläder ser kanske mer ut som en naturlig fit med hiphopens estetik. Även om Hilfiger, liksom Ralph Lauren, är ett rätt lyxigt märke så var det redan då mer urbant och hippt än det senare.

Canada Goose

Jackor från Canada Goose var enormt populära för några år sedan. För människor som var under 25 verkade det ett tag som att det var närmast obligatoriskt att det var en ny vinterjacka från det kanadensiska märket som gällde inför vintern. Det avspeglade sig också i musikvärlden. Gör en sökning på “Canada Goose” på Spotify eller någon annan musikplattform och du kommer få upp mängder av sökresultat. Som så ofta annars är det hiphopen som dominerar när det gäller musik som handlar om specifika klädmärken. Yasin och Dante, Pressa, och Tayz och Junior NRB är bara några exempel på artister som gjort låtar med titeln Canada Goose, och de handlar allihop om det berömda jackmärket.

Divi